söndag 10 augusti 2008

Dag 6 och Dag 7


Lördagens prognos var återigen svårtolkad och det skulle enligt Bernt bli stora utbredningar – men OM det skulle komma lite torrare luft från sydväst skulle det bli bra. Vi får varje dag en väderbriefing av Bernt som kör den välbekanta Hirlam modellerna över vår tävlingsområde. På briefingen kunde vi konstatera att tävlingsmetrologen trodde på prognosen med den torrare luften. 40 mil för oss i 15 meters och enligt Bernt så skulle vi starta sent. Lillebro och jag startade sent tillsammans med Italienarna – perfekt med bara 4 kärror i en klunga. Strax efter första brytpunkten var det ett långt glid ned till 400 meter. Såg en kärra som jag trodde skulle landa och som var långt under oss men som började kurva och steg. Måste ha varit minus 150 meter för denne pilot som visade sig vara kändisen Karl Striedeck. Still going strong med sina 70+ år.. Efter en stund drog blåsan med drygt 2 meter.

Normalt här nere så flyget man i varmluft något som vi från Sverige normalt sett inte är så vana på men denna dag var det kall luft och bara 5 grader på 1700 meter. Lillebror som nu är en förtappad ASW 27 pilot har lärt sig att flyga den bra var fick tag i en blåsa bättre än jag och kom högre. Han påminner mycket om en annan pilot som jag flugit många internationella tävlingar med. Monterar aldrig ned, landar med fullt med vatten trots att professor Ringertz påtalat att det är helt förkastligt. Sover länge och kommer och drar ut sin kärra långt efter oss andra i teamet. Inte klokt vad man blir förändrad när man fått barn.

Efter denna blåsa flög vi olika track hem men var ganska nära i mål. Hade väl missat en del men var hyfsat nöjd tills jag såg resultatet – 10 km/h upp till segraren, för dåligt! Ännu en dag som var svår med stora utbredningar i söder men där det fanns starka stig. Det var återigen en hel del favoriter och piloter som låg på bra placeringar som misslyckades. Tyskarna själva påstår att vädret är konstigt och inte alls som det brukar.


I dag Söndag passerade en varmfront på morgonen och dagen blåste av. Stor flygdag är det och det är ca 3000 personer, imponerande och kommersen flödar. Bratwurst och öl går åt som bara den. Sälv passade jag på att titta närmare på vad jag tror är framtidens ”turbo” för segelflygplan – jetmotor. Provinstallationen sitter på en ASW 20. Motor väger bara 3 kg, stiget moderata 0,7 m/s med det går att cruisa 200 km/h

Inga kommentarer: