torsdag 7 augusti 2008

Dag3 och Dag 4

Den tredje dagen bjöd på nästa lika stark vind som den andra. 45 km/h och vi fick en ”vanlig bana på drygt 40 mil. Stod i första ledet och starten gick redan 11.15. Efter diskussion med Bernt så bedömde vi att optimal start skulle vara någon gång mella 13.30 – 14.00. Lillebror och startade strax efter 13.30 tillsammans med britterna. Vid Dresden TMA fick jag en 3 metare när TMA kanten och var på vippen att åka dit. Ett varv till och jag hade varit inne på fel sida. Lovar mig själv att ha mer marginal nästa gång. Förklaringen var att det var en av de bättre böåsorna under dagen och att vinden var drygt 45 km/h – man driver fort…

Efter detta var näösta TP i Polen och det gick som tåget med medvind och molngata . När vi sen skulle vända hem gick det tungt. Trots en riktig bra molngata gick det tungt och tog lång tid. På halva benet fick vi syn på 1R Steve raimond som jag vet är bra i bra väder. Glad vart vi när vi fick reda på att han startat 5 minuter före.

Dagen godkänt även om jag missade 2 minuter på att jag ”satt och sov” och åkte förbi den 3:e TP och fick gå tillbakas. Att det var återigen svårflyget kunde Mak skriva under på. Ledde när dagen började men rasade stort och tappade 500 p. Centka långt ner i prislistan likaså.

Dag4 har vi tillbringat på fältet. Varmfront med små hål där det poppade upp Cu. Sista annonsering på starttid var 16.00. En kvart senare blåstes dagen av. Mycket snack på grid och provsittning av varandras flygplan. Centka tyckte jag skulle komma till Bielsko och flyga Diana och visst vart jag sugen efter en stunds torrflygande. Sittställningen eller liggställningen är som i en Foka 4 och utrymmet som i en liten Ventus. Lillebror provsatt inte av förklarlig anledning…

1 kommentar:

Unknown sa...

Oj oj!
Det är inte klokt vad Börje ser bra ut i en SZD!! ;)