måndag 18 augusti 2008

VM är över


Sista dagen vi flög var på torsdagen. På fredagen skulle det komma en varmfront och vädret skulle bli oflygbart. Alltså hade man bara denna dag om man skulle ta igen alla poäng och ur tävlingsledarsynpunkt en bana som man kan minnas. Det man ska göra som en riktig tävlingsledare och som pilot är att ha en bana Berlin runt. Själv gjorde jag denna med Ax på EM 2000. På torsdagen fick Open och 18 meters denna uppgift. Vi 15 m som stod sist på griden fick en vanlig bana på 42 mil. Ett orostecken var cirrus och det var just det som ställde till problem för oss som valde att starta sent vilket Lillebror och jag gjorde. Detta resulterade att vi hela tiden var för sent ute. Fick sämre första ben, cirrusen som gick lika fort som oss på sista benet och vi fick verkligen slita oss hem. Engelsmännen hade gjort samma val vilket resulterade att Wells, Leigh ramlade ned från prispallen till 4:e plats.

Lillebror och jag på 18 respektive 19 plats var väl ingen katastrof men heller inget att jubla åt. Själv är jag besviken på min insats men det känns som det inte är riktigt mitt år. Samtidigt har jag lärt mig att det finns många bra piloter. Det flygs offensivt och man ska ha allt på plats och helst lite flax också för att vara bland de främsta.

Det absolut viktigaste och roligaste är att Jannes ballongsprängning blev lyckad och han är på bättringsvägen. Han kommer att komma hem på onsdag.

Inga kommentarer: