tisdag 5 augusti 2008

De första dagarna på tävlingen

Tävlingen börjar som tävlingar brukar. Bra väder på träning men när så tävlingen drar igång så är det annat väder. 1:a tävlingsdagen skulle vi flyga 2 timmar AAT. Tveksamt väder men enligt metrologen och Bernt skulle det första bränna bort och vi skulle få en andra våg med cu med bas 1500 m. Väntade och väntade. Var ut 20 km på banan och kunde konstatera att många startade. Lillebror var ivrig och vi gick tillbaks och startade starx för 15.00 vilket skulle visa sig minst 45 minuter för sent. Fick slita oss förbi första arean och hela flygningen gick i överlends mode. Nästan katastrof resultat, men trots allt tog vi oss runt. Gunnar och Ulf fick bita i gräset som så många andra i 18 meters.

2:a tävlingsdagen trodde varken jag eller Bernt på flygning, vind upp till 60 km/h skulle förstöra all termik. Vi 1:a briefingen tyckte nog meteorolog att det skulle nog gå att flyga en AAT på två timmar. Mycket svår flygning igen med vindar kring 50 km/h. I en blåsa indikerade min vind 63 km/h!!. Var mer på hugget denna dag och startade rätt och flög mer offensivt. Det var dock inte lätt på låg höjd med den starka vinden. 14:e plats för dagen och godkänt. Att det var svårt kan Tyska 15 m laget intyga. Ingen av dom kom runt och med två som inte kom iväg från fältet. Tungt för bröderna Teisinger som jag är mycket kompetenta flygare och som jag hade/har som favoriter men nu får det svårt

Dessutom är jag numera Lufthansa kapten på en Ventus 2a!

Inga kommentarer: